Til sommer er Rio de Janeiro vært for de første Olympiske Lege i Sydamerika. Byen har travlt med at blive klar til det store rykind af gæster og byder samtidig på nye attraktioner og bedre transportforhold.
Artikel bragt i magasinet Standby
RIO DE JANEIRO: Sukkertoppen, samba og bikinipiger på Copacabana. Det er det klassiske billede af Rio de Janeiro. Men Brasiliens næststørste by er meget mere end det, og Rio er i disse år ved at genopfinde sig selv som turistdestination med en række nye projekter og attraktioner.
Forvandlingen begyndte allerede op til fodbold-VM i Brasilien i 2014, hvor Rio var en af værtsbyerne, og den tager for alvor fart nu, hvor byen er i fuld gang med at skabe rammerne for De Olympiske Lege, der afholdes i Rio i august i år – i øvrigt det første OL i Sydamerika.
Man mærker forvandlingen allerede på vej i bussen fra lufthavnen ind i millionbyen. Store maskiner har travlt med udbygningen af den kollektive trafik med nye letbaner, særlige vejbaner til ekspresbusser, nye cykelstier og udvidelser af metroen.
Hovedparten af de olympiske faciliteter med nye stadions, arenaer og idrætsanlæg ligger langt fra det centrale Rio i forstæder som Barra og Deodoro. Arrangørerne har derfor stort fokus på at binde byen bedre sammen med kollektiv trafik, så de mange atleter, tilskuere og pressefolk nemmere kan komme til og fra OL-konkurrencerne, som er fordelt på faciliteter i fire forskellige områder af byen. De olympiske anlæg er i øvrigt stort set færdigbyggede og i fuld gang med at blive testet af idrætsudøvere fra hele verden.
Byen bindes sammen
Om alle de nye transportsystemer også når at blive færdige til tiden, kan man have sin tvivl om, når man besøger Rio her et halvt års tid før den olympiske ild tændes på Maracana stadion. Men de forbedrede transportmuligheder vil under alle omstændigheder gøre livet lettere for byens turister i de kommende år.
”Udbygningen af den kollektive trafik binder Rio sammen på en helt ny måde og gør det nemmere for alle at komme rundt. Samtidig udvikler vi nye attraktioner i områder af byen, hvor turisterne slet ikke kom før – som fx havneområdet og downtown,” fortæller Michael Nagy, kommerciel direktør, Rio Convention & Visitors Bureau.
”Det betyder samlet set, at der bliver langt flere muligheder for turisterne. Tidligere drejede turisme i Rio sig kun om Copacabana, Kristusfiguren og Sukkertoppen, men i dag vil jeg sagtens kunne lave et 2-ugers program for turister med nye oplevelser hver dag,” siger Michael Nagy.
Den nye havnefront
Foruden den olympiske park i Barra og de øvrige nye OL-faciliteter sker de mest omfattende forandringer omkring de gamle havneområder nær Rios centrum. Det var her, Rio blev grundlagt af portugiserne for 450 år siden, men havnefronten har for længst haft sin storhedstid. De gamle pakhuse har i årtier været i forfald, og området har været kendt som et af Rio’s fattigste og farligste.
Det bliver der ændret på nu med et stor byudviklingsprojekt, som blev indledt i 2010 og har til formål at skabe et helt nyt attraktivt område i byen. De historiske bygninger og pakhuse restaureres og kombineres med nye boliger, kontorer og hoteller. Samtidig bliver veje og fortove restaureret, der bygges en ny letbane, etableres cykelstier og plantes 15.000 træer. Projektet har dog også været under kritik, fordi en del fattige beboere mener, de er blevet drevet væk fra området.
Populært nyt museum
Den helt store attraktion på den nye havnefront er videnskabsmuseum Museu do Amanha (Museet for I Morgen), som åbnede lige før jul 2015. Det har til huse i en ikonisk bygning tegnet af den spanske arkitekt Santiago Calatrava, som har ladet sig inspirere af bromeliaplanterne i Rio’s botaniske have.
Det moderne museum handler om bæredygtighed og stiller de helt store spørgsmål om, hvor vi kommer fra og hvordan vi vil leve fremover. Turen gennem museet byder på over 50 oplevelser, som formidles gennem tusindvis af film, billeder, tekst og lydkulisser i en række imponerende installationer, der bl.a. består af 10 meter høje ’videotårne’.
Tilstrømningen til museet har været enorm fra starten med op til 5-6 timers ventetid i lange køer uden for. Nogle vælger formentlig at give op og besøger i stedet Rio Museum of Art, der ligger lige ved siden af og kun er to år gammelt. Dette museum handler om Rios historie, sociale liv og udfordringer og byder på moderne udstillinger med bl.a. fotokunst og installationer.
Rio oplever i det hele taget et kulturboom i disse år, hvor nye museer skyder op rundt om i byens mange forskellige kvarterer. Alene i centrum er der nu over 25 museer at vælge imellem, og i Barra-bydelen ikke så langt fra den olympiske by åbnede et nyt fodboldmuseum sidste år. Det har fokus på det brasilianske landshold og dets stjerner og kampe gennem tiden og byder på masser af interaktive oplevelser og detaljer for fodboldfans.
Større udbud af hotelværelser
VM i 2014 har sammen med det kommende OL skabt et stort behov for flere hotelværelser i Rio, og der har været fuld gang i byggerierne i de seneste år. Det gælder ikke mindst i Barra, hvor internationale hotelkæder som Marriott, Grand Hyatt og Hilton er rykket ind og har øget kapaciteten fra noget nær nul til over 12.500 hotelværelser i dag. Også i andre dele af byen er der kommet nye hoteller og hostels til, og den samlede kapacitet i Rio er øget fra 26.000 værelser i 2007 til omkring 65.000 i år.
Rio har i årevis haft et dårligt ry for sikkerhed, men også på den front er der sket meget. Politiet er rykket ind i mange af de berygtede favelaer, hvor der også er sat gang i sociale projekter. Samtidig er politiet nu meget synligt til stede de fleste steder i byen, hvor turister færdes. Det betyder ikke, at Rio er fri for kriminalitet, men det er blevet langt sikrere at færdes i byen.
”Rio er ikke en farlig by, men lige som i andre store og kosmopolitiske byer, skal man tænke sig om, når man bevæger sig rundt i byen. Rio er en mangfoldig by, og det et netop en del af charmen,” siger Michael Nagy fra Rio Convention.